Resor. Utåt och inåt

Resor. Utåt och inåt

fredag 8 april 2011

Alcatraz



Började dagen med favoritfrukost (samma nyttiga som igår) och sen packade vi en liten ryggsäck och tog en långpromenad. Den skulle visa sig pågå typ hela dagen.

Först förbi biluthyrningsfirman och kolla så att allt var ok inför morgondagen (med tanke på mitt körkort). Visst får vi hämta bilen i Cia´s namn då, och visst får jag köra. Men om polisen skulle stoppa oss KAN det bli problem. Men sånt vet man aldrig förrän efteråt. Han tyckte vi skulle besöka svenska ambassaden för att få ett intyg från transportstyrelsen.

Så promenaden gick vidare och via sms från syster så fick jag adressen till ambassaden. Men då hade vi redan hunnit in i Chinatown och fick gå tillbaka en bra bit. Vi hade bra flyt och fick träffa en på kontoret, trots att dom bara hade öppet på förmiddagarna. (Har vi tur så fixar hon pappret till i morgon. Men ibland kunde det ta en månad sa hon. Nåväl, hur det än går så chansar jag och kör i alla fall.)
Dottern har varit på posten, så mitt riktiga körkort dyker nog upp i LA på tisdag.

Fattar inte hur jag kunde glömma det?? Skyller på att jag inte sov nästan nåt sista veckan hemma...

Efter ambassaden var det dags att börja dra sig mot (promenera alltså)  Fishermans Warfh igen, fiskehamnen,  för där skulle vi äta på den berömda restaurangen Alito´s och sen åka båten ut till Alcatraz. Lite shopping hann vi med innan maten och jag fyndade ett par Championskor för 20 dollar! Iförda alla varma kläder vi har (Läs mysbrallor med tights under, eftersom långkalsongerna inte var nedpackade - tillsammans med fleecejacka, vindväst, ryggsäck och shoppingpåsar ...) så gjorde vi entré på denna enormt vackra restaurang. Kändes väl sådär med klädvalet men det glömdes snabbt då vi fick njuta av underbar färsk fisk, gott vin och magisk utsikt över hamnen.



Utsikt från vårt fönsterbord.
Golden Gate skymtar i bakgrunden


Sen rusade (Cia rusade och jag promenerade) vi vidare till Pier 33 där båten skulle gå. Där var vi enormt glada över vårt klädval. Hade kunnat ha en dunjacka, pälsmössa och lovvikavantar också, men men...

Åkte över till ön och där promenerade vi runt i nästan två timmar.
Låter några bilder tala sitt eget språk. Kan bara säga att jag var förundrad, förfärad och berörd av denna fina kväll ute på "The Rock"...


En av de många ruinerna utanför fängelset


San Francisco sett från Alcatraz





Nu blir det sova. Fötterna och benen är ömma och i morgon ska vi vara pigga för det är då det stora äventyret börjar: The Roadtrip!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar