Resor. Utåt och inåt

Resor. Utåt och inåt

måndag 6 februari 2012

Sweet life

"Köldchock" är ord som används när det blir -35 grader. Men om vi tänker efter så har det definitivt varit -35 förut. T.om -42 har vi överlevt (en vinter när vi bodde i husvagn, en period mellan två hus). Så nån större chock är det nog inte.
Jag har valt att bo här i Norrbotten och då blir det så här kallt ibland.
Och nu har jag ägnat 4 meningar åt det jag egentligen ger fan i. Vädret. Det och döden är liksom svåra att påverka.

Så därför byter jag spår.
Jag har målat i helgen. Vedic Art heter "Konstformen", ett helt underbart sätt att komma i kontakt med mig själv. Jag har varvat ner, känt efter och andats. Lekt med färger och mediterat och lagt Änglakort. Andats igen och målat lite till. Ätit god mat och haft samtal om livet. Och så målat igen.
Ett sånt skönt ställe att vara på! Mitt inne i mig själv. Utan telefoner, TV, tidningar, datorer och andra "distraktioner" så hamnar jag där. En bra insikt som jag ska ta tillvara på. Jag har även sovit som en stock på nätterna, sååå skönt!
Fortsätter på den inslagna linjen och beger mig i veckan till Hudiksvall och Bitten Jonsson och en kurs om beroenden. (http://www.bittensaddiction.com/) Där ska jag lära mig mer om hur min hjärna fungerar och om jag är beroende, medberoende, eller bara "sockerkänslig". Här ett kort klipp från kursinbjudan:


"Har du tänkt på att vi går till doktorn och kollar hur vårt hjärta mår, hur vår lever och våra njurar fungerar? Men har du hört talas om en hälsokontroll av hjärnan, kroppens viktigaste organ? Det är ju hjärnan som styr alla andra organ i vår kropp.
Eftersom sockerberoende först uppstår i en obalans i hjärnans biokemi och därefter i kroppen är det inte svårt att förstå, att vad du äter och dricker påverkar hur du mår fysiskt och psykiskt. Hjärnan är faktiskt upp byggd av näringsämnen som vi måste tillföra kontinuerligt om vi vill må bra.

Du får kunskap om sockrets och alla andra droger och beroendeprocessers påverkan på hjärnan och kroppen och - viktigast av allt - kunskap om hur du läker hjärnan och de biokemiska obalanser som uppstått pga raffinerade kolhydrater och annat , och som orsakat övervikt/undervikt/sjukdomar/problem, m.m  och du får ett nätverk av andra i samma situation att dela dina erfarenheter med."

Är det slut på det "söta livet" nu?
Eller börjar "The sweeeeeet life" nu?
Frågorna är många -svaren är få.
T.om mannen i bakgrunden verkar fundera...

1 kommentar:

  1. Härligt Åsa! Jag brukar tänka på varför vi kallar vissa saker goda, andra nyttiga osv. Som t ex att vi är uppvuxna med att få "godis" som alltid är sötsaker - redan där får vi lära oss vad som är belöning/gott. Om vi hade kallat tomater och persilja godis så skulle vi förmodligen ha det som belöning...eller?
    Jag får följa din resa mot ett sockerfritt liv och se vad du lär dig ;) Jag var ju sockerfri i några månader och kan intyga att det faktiskt var äckligt med socker sen. Tyvärr har jag smugit in det mer och mer... men kan ju alltid välja att skipa det igen. Och kanske ger du mig mer insiration nu! Ha det så gott...eh..bra!

    SvaraRadera