Resor. Utåt och inåt

Resor. Utåt och inåt

fredag 10 februari 2012

Tuppkam

Ny dag - nya lärdomar!

Fattar nu varför min kropp inte släpper taget om fett:) har lärt mig sambandet mellan insulin och vad som händer i cellen, om fettsyreförbränning och receptorer. Och förstår hur jag kan hjälpa min kropp! Min alldeles egna speciella unika kropp:)

Kunskap är verkligen motivation för mig. Annars har det ofta varit "ät det här så blir du smal, ät det där så blir du tjock..."
Nu kommer det att bli "äter jag det där så mår jag bra, och ger min fantastiska hjärna näring, och äter jag det HÄR kommer systemet att krascha.."

Förstår också sambandet mellan socker/"junkfood" och ADHD diagnoser. Alla föräldrar borde få gå en sån här kurs, ja och alla mattanter på skolorna också.

Har ni hört talas om punkare som fixar "ståndet" på sin tuppkam, att de gör det med sockervatten, istället för hårprodukter? Fick den liknelsen idag, att det är ungefär vad socker gör med cellerna, får dem att hårdna. Hårda celler är inte bra, nej jag vill ha mjuka mottagliga, "utsläppliga", goa celler!

Mår gott och har i natt sovit som ett litet barn:) vilket var ett bra tag sen. Ser fram emot att snart få krypa ner igen under täcket! Längtar inte efter kvällsmackan, bara lite efter Simon (som är i Dublin!) och Linda-Marie och Alma.

Nu en alldeles otroligt lugn fredagskväll, i ett gammalt stilla hus, någonstans i Hälsingland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar