Resor. Utåt och inåt

Resor. Utåt och inåt

torsdag 9 februari 2012

Citat som jag minns dom

Idag har jag lärt mig så mkt att det är svårt att sortera. Men ska skriva ner några goa "säg" från Bitten Jonsson:

Det är jobbigt med folk som har åsikter om sånt jag har insikter om (om kommentarer som "socker kan man väl inte bli beroende av"...)

Folk kan stoppa i sig vad skit som helst, men kommer det till lite kosttillskott och vitaminer så ska det protesteras.

Hjärnan är det viktigaste organet vi har - ändå vet vi så lite om vad den drivs av.

Bilen, motorsågen och gräsklipparn - där vet vi bränsleblandningen. Men bränslet till vår hjärna är vi ofta okunniga om.

Sov mellan 22-02, så ofta du kan! Lär dig mer om kroppens cirikadiska rytm!

Addiction delas upp i tre grupper: socialt bruk, skadligt bruk och sjukdom.

Vi är alla biokemiskt olika - det som inte funkar för dig, gör det kanske för andra.

Det finns 40 års forskning om sockerberoende, men vi ligger långt efter i Sverige.

I cacao finns det beroendeframkallande ämnet anandamide! (å jag som gått på all marknadsföring om att det ska vara såååå bra. Men definitivt inte för alla!)

I klimakteriet (som börjar efter 40- och inte vid svallningar) "byggs" hjärnan om rejält! Här finns massor att lära om känner jag!

Om du är beroende av både socker och nikotin ska du plocka bort sockret först! Efter 6 månader kan du ta bort nikotinet. Tvärtom? Mkt större risk för misslyckande (återfall)

Redan på -40 talet visste man att alkoholism var en sjukdom. Fortfarande finns det de som tycker att det är dålig karaktär...

finns de som säger "socker är naturligt"... Jo men det är tobaksplantan också. Och marijuana. Och hasch. Skulle du bara få en sockerbeta i handen vore den inte farlig. Det är när den raffineras det händer grejer...


Jag är snart i säng och kl är 21.30 (bra Åsa!)
Jag är lite hungrig och har huvudvärk (hjärnan ställer om sig till rätta bränsleblandningen)
Och jag mår gott;))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar