Resor. Utåt och inåt

Resor. Utåt och inåt

söndag 1 maj 2011

Mellan Washington och New York

Vackert i Washington
Valborgsmässoafton. Hade jag inte Facebook skulle jag inte ha haft en aning.  Här i USA så känner dom inte Valborg.  
Jag minns då kidsen var små och allt var lerigt och luktade krutrök  då man kom hem med en kladdig krovbit kvar längst ner i ryggsäcken… vilken härlig tid:-)
För att inte tala om då jag var tonåring och hade fest på Strömlida och cyklade nedför backen. Jag har ärr kvar än.

Varken fester, korvar eller smällare saknar jag - men jag saknar kidsen och min underbara stora familj just nu.

Men nu är det inte så många dagar kvar på resan och jag ska suga det göttaste ur dessa dagar. Ser fram emot New York och dess äventyr!

Idag har vi i alla fall sett Vita huset. Fem staket, några vägar, en gigantisk gräsmatta och en "bassäng", en massa vakter och polisbilar… och SEN vita huset. Baksidan av vita huset var fin i alla fall. Och vi fick oss en härlig promenad i alla fall. I en stad som faktiskt förvånade mig! Sån otroligt stor stad, huvudstaden, och ändå så rent och fint och välskött. Med gamla hus och nästan inga skyskrapor. Gröna fina områden och lätt att hitta med bokstavsgator och nummer. M-21. Där bodde vi, på ett jättefint hotell, Mariott.
Alldeles för lite med ett dygn här. Men man kan ju åka tillbaka...




Baksidan av Vita huset

Bara fem staket mellan mig och Obama

Så här nära kom man.
T.o.m vakter på taket


Sen åkte vi en cykeltaxi (blåsta igen, typ 10 dollar för två kvarter. Skulle gått fortare att gå) och hittade gallerian Marcy´s. Så det var lätt att fördriva en dag i Washington. 


Ännu en turistfälla...Men kul:-)


När vi kom till tågstationen tog vi vår lilla lapp som vi skrivit ut hemma, höll den framför en streckkodsläsare och vips, hade vi två tågbiljetter i handen. Såna enkla saker i livet förundras jag över. Lättroad.
Sen fick vi veta att om vi "tippade" (dricks) The Redcaps, på Amtrack (typ SJ) så skulle vi få gå på tåget tidigare och dessutom få hjälp med bagaget.  Så jag och Cia åt medhavd Sushi på tåget långt innan "alla andra" fick kliva på. Förundrad igen. Trevlig konduktör och filmskapande gjorde sen tågresan både enkel och rolig.


Trevlig kille

Vacker station
och Cia!

New York imponerade stort direkt! Tågkonduktören följde oss hela vägen upp ur tågstationen och drog min väska och visade oss vägen till taxibilarna. Och inte ville han ha pengar...! Däremot mitt telefonnummer. Kul kille.


Tågkonduktören och min röda väska!
Som inte längre vill fälla in handtaget, så jag får
dras med den utstående.
Handtaget alltså.


Hotellet blev väl ingen större Aha-upplevelse då sängen var stor nog att rymma ett förälskat par. På höjden. Men vi bor jävligt centralt och Cia sover i en extrasäng. Resväskorna får inte plats. Men NY är fantastiskt!


Hotellpersonal ringer in en extrabädd

Gul taxi - Äntligen i NY!

Lördagskvällsvimmel...!
jag kan bara säga...Wow.....


Återkommer...!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar